أنت لم تسجل دخولك بعد
تسجيل الدخول هنا
-------------------
Welcome to Araphil
Register Now

خطوة بخطوة تجربتى في الحصول على تأشيرة الاقامة بالفلبين

Photos from Philippines

النتائج 1 إلى 15 من 15

الموضوع: خطوة بخطوة تجربتى في الحصول على تأشيرة الاقامة بالفلبين

Thumbs up خطوة بخطوة تجربتى في الحصول على تأشيرة الاقامة بالفلبين

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا راح احكي عن تجربتى فى الحصول على إقامة الفلبين من اول التأشيرة السياحة لحد الحصول على الاقامة مع ذكر الخطوات والأوراق المطلوبة

اولا خطوات ومتطلبات الحصول على التأشيرة السياحة

انا اولا كنت مقيم بدولة الكويت للعمل وحصلت التأشيرة السياحة للفلبين من السفارة الفلبينية بالكويت
    وطلبوا الأوراق الآتية
    1. تعبئة ابليكشن طلب الحصول على تأشيرة سياحية.
    2. صورة من جواز السفر ويكون صالح لمدة 6 شهور.
    3. صورة من إقامة الكويت وتكون صالحة للاستهلاك 6 شهور.
    4. ترجمة لانجليزية ل إذن العمل (عقد العمل) لبيان القدرة المادية والراتب وهذا يغنى عن كشف حساب من البنك.
    5. كتاب من صاحب العمل بالموافقة على السفر ويكون مترجم لانجليزية.
    6.تذكرة طيران ذهاب وعودة .
    7. حجز فندق بالفلبين أو إذا كان عندك هناك صديق فيرسل لك كارت دعوة لزيارة الفلبين مع صوره من جواز سفره أو ما يؤكد هويته.
    8. عدد 2 صورة شخصية مع الحضور الشخصى لأول مرة.
    9. تسديد رسوم وقدرها 13 دينار كويتي.
    بعد تسليم الأوراق بالسفارة والتأكد من صحتها راح يستلمون منك جواز السفر الاصلى ويعطونك موعد خلال اسبوع لاستلام التأشيرة السياحية بالجواز مدتها 3 شهور صلاحية قبل السفر وشهر داخل الفلبين.

بعد وصولى الفلبين عملت تمديد لتاشيرتى السياحة لمدة 6 شهور بتكلفة 14 الف بيسو
    وذلك بعد انتهاء شهر الدخول

خلال هذه الفترة ذهبت إلى إدارة الهجرة للسؤال عن
    طلبات تحويل الاقامة السياحة إلى الاقامة على اسم زوجتى
    فعطونى ورقة مكتوب فيها الطلبات وكانت كالآتي

...اولا ابليكشن طلب الحصول على الاقامة
    وفيه بياناتى والعنوان .....الخ

...ثانيا عقد الزواج الاصلى الصادر من
    nso وليس العقد المبدئي الصادر من المسجد وتكلفته 140 بيسو
    أما عقد الزواج بالمسجد فتكلفته على حسب اتفاقك مع أمام المسجد انا شخصيا دفعت 15 الف بيسو للمسجد...
    ملاحظة.. العقد الصادر من nso يحتاج لمدة من شهر إلى 45 يوم لاستخراجه

ثالثا.... صحيفة حالة جنائية وتستخرج من
    nbi وكلفتنى تقريبا 400 بيسو لعدم الانتظار بالطابور واختصار الوقت واستغرقت مدة 20 يوم .

رابعا .... شهادة ميلاد للزوجة لايبرت وتستخرج من
    nso وتكلفتها 140 بيسو والاستلام فورى.

خامسا... خطاب موجة لإدارة الهجرة بطلب الحصول على الاقامة
    موقع من الطرفين الزوج والزوجة.

انا بعد تجهيز هذه الطلبات ذهبت لإدارة الهجرة بمنطقتي وهى ايلوايلو لكنهم وجهونى إلى مندوبة وكالة خاصة بأمور الاقامة وتجهيز الملفات بعد التلكيك على صيغة الخطاب طبعا اخوكم مجبر لا بطل فذهبت إليها لتخليص معاملتى المهم فعلا جهزت ورتبت الملف كاملا فى مقابل مبلغ 15 الف بيسوو شامل الرسوم وبعدين عرفت ان الرسوم قيمتها 8400 بيسو .....يلا الله يسامحها.

المهم بعد تجهيزها الملف ادخلتى والموظفات بالداخل قاموا بأخذ بصماتى وتصوير ى.
    وبعدها قالوا لى خلاص كدا انتظر نزول اسمك على موقع الإدارة الإلكتروني
    وبعد مرور أكثر من 40 يوم تم نزول اسمى بالموقع وتم ارسال رسالة نصية على الهاتف بموعدى فى الإدارة لختم الجواز بالإقامة
    وفعلا فى الموعد المحدد تم ختم الجواز بإقامة لمدة عام واحد فقط
    قابل للتجديد لمده 5 سنوات فى التجديد
    وتحديد موعد آخر لاستلام الهوية الفلبينية

ملاحظة اخيره
    هذا ما حدث معى بالفعل بدون زياده أو نقصان
    وللعلم أيضا انا مقيم بمنطقة ايلوايلو وليس مانيلا
    فلهذا قد تختلف المواعيد والإجراءات ف الله اعلم
    انا قصيت ما حدث معى شخصيا
    وأخيرا احب اقول ان الفلبين بلد جميلة وناسها حلوين
    لكن الحذر مطلوب فى كل مكان سواء بالفلبين أو غيرها

وأخيرا وليس آخر حفظنا الله وإياكم من كل سوء.

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عليكم السلام ورحمة الله أخ أحمد فينك ياراجل من زمان

شكرا على مشاركتنا تجربتك في الحصول على الاقامة داخل الفلبين وأكيد هيستفيد منها كثيرين من أعضاء وزوار أرافيل بس خليني استفسر حضرتك حصلت على اقامة سنوية تجدد كل عام حتى خمس أعوام ده جميل طيب بعد الخمس سنوات هل ستقوم بالتجديد لخمس سنوات أخرى ولآ في فرصة أنك تحصل على اقامة دائمة او حتى جنسية فلبينية ؟؟

دمت في خير وحمد الله على سلامتك أخونا الكريم ونورت الفلبين ونورت أرافيل .

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedelngar2010 مشاهدة المشاركة

شكرا على مشاركتنا تجربتك في الحصول على الاقامة داخل الفلبين وأكيد هيستفيد منها كثيرين من أعضاء وزوار أرافيل بس خليني استفسر حضرتك حصلت على اقامة سنوية تجدد كل عام حتى خمس أعوام ده جميل طيب بعد الخمس سنوات هل ستقوم بالتجديد لخمس سنوات أخرى ولآ في فرصة أنك تحصل على اقامة دائمة او حتى جنسية فلبينية ؟؟

صبحك الله بالخير والصحة والعافية والله ما اعرف ايه راح يحصل بعد 5 سنوات إذا كان فى العمر بقية اكيد راح تجدد طالما أسباب تواجدك بالفلبين مستمرة ....راح يفيدك أكثر منى الاخوة المتواجدين منذ أكثر من 5 سنوات ايه اللى حصل بعد انتهاء هذه المدة.....تابع معى المشاركات حتى نعرف......
    دمت في رعاية الله وحفظه.

صبحك الله بالخير والصحة والعافية والله ما اعرف ايه راح يحصل بعد 5 سنوات إذا كان فى العمر بقية اكيد راح تجدد طالما أسباب تواجدك بالفلبين مستمرة ....راح يفيدك أكثر منى الاخوة المتواجدين منذ أكثر من 5 سنوات ايه اللى حصل بعد انتهاء هذه المدة.....تابع معى المشاركات حتى نعرف......
    دمت في رعاية الله وحفظه.

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمدهمام مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا راح احكي عن تجربتى فى الحصول على إقامة الفلبين من اول التأشيرة السياحة لحد الحصول على الاقامة مع ذكر الخطوات والأوراق المطلوبة
    اولا خطوات ومتطلبات الحصول على التأشيرة السياحة
    انا اولا كنت مقيم بدولة الكويت للعمل وحصلت التأشيرة السياحة للفلبين من السفارة الفلبينية بالكويت
    وطلبوا الأوراق الآتية
    1. تعبئة ابليكشن طلب الحصول على تأشيرة سياحية.
    2. صورة من جواز السفر ويكون صالح لمدة 6 شهور.
    3. صورة من إقامة الكويت وتكون صالحة للاستهلاك 6 شهور.
    4. ترجمة لانجليزية ل إذن العمل (عقد العمل) لبيان القدرة المادية والراتب وهذا يغنى عن كشف حساب من البنك.
    5. كتاب من صاحب العمل بالموافقة على السفر ويكون مترجم لانجليزية.
    6.تذكرة طيران ذهاب وعودة .
    7. حجز فندق بالفلبين أو إذا كان عندك هناك صديق فيرسل لك كارت دعوة لزيارة الفلبين مع صوره من جواز سفره أو ما يؤكد هويته.
    8. عدد 2 صورة شخصية مع الحضور الشخصى لأول مرة.
    9. تسديد رسوم وقدرها 13 دينار كويتي.
    بعد تسليم الأوراق بالسفارة والتأكد من صحتها راح يستلمون منك جواز السفر الاصلى ويعطونك موعد خلال اسبوع لاستلام التأشيرة السياحية بالجواز مدتها 3 شهور صلاحية قبل السفر وشهر داخل الفلبين.

بعد وصولى الفلبين عملت تمديد لتاشيرتى السياحة لمدة 6 شهور بتكلفة 14 الف بيسو
    وذلك بعد انتهاء شهر الدخول

خلال هذه الفترة ذهبت إلى إدارة الهجرة للسؤال عن
    طلبات تحويل الاقامة السياحة إلى الاقامة على اسم زوجتى
    فعطونى ورقة مكتوب فيها الطلبات وكانت كالآتي

...اولا ابليكشن طلب الحصول على الاقامة
    وفيه بياناتى والعنوان .....الخ

...ثانيا عقد الزواج الاصلى الصادر من
    nso وليس العقد المبدئي الصادر من المسجد وتكلفته 140 بيسو
    أما عقد الزواج بالمسجد فتكلفته على حسب اتفاقك مع أمام المسجد انا شخصيا دفعت 15 الف بيسو للمسجد...
    ملاحظة.. العقد الصادر من nso يحتاج لمدة من شهر إلى 45 يوم لاستخراجه

ثالثا.... صحيفة حالة جنائية وتستخرج من
    nbi وكلفتنى تقريبا 400 بيسو لعدم الانتظار بالطابور واختصار الوقت واستغرقت مدة 20 يوم .

رابعا .... شهادة ميلاد للزوجة لايبرت وتستخرج من
    nso وتكلفتها 140 بيسو والاستلام فورى.

خامسا... خطاب موجة لإدارة الهجرة بطلب الحصول على الاقامة
    موقع من الطرفين الزوج والزوجة.

انا بعد تجهيز هذه الطلبات ذهبت لإدارة الهجرة بمنطقتي وهى ايلوايلو لكنهم وجهونى إلى مندوبة وكالة خاصة بأمور الاقامة وتجهيز الملفات بعد التلكيك على صيغة الخطاب طبعا اخوكم مجبر لا بطل فذهبت إليها لتخليص معاملتى المهم فعلا جهزت ورتبت الملف كاملا فى مقابل مبلغ 15 الف بيسوو شامل الرسوم وبعدين عرفت ان الرسوم قيمتها 8400 بيسو .....يلا الله يسامحها.

المهم بعد تجهيزها الملف ادخلتى والموظفات بالداخل قاموا بأخذ بصماتى وتصوير ى.
    وبعدها قالوا لى خلاص كدا انتظر نزول اسمك على موقع الإدارة الإلكتروني
    وبعد مرور أكثر من 40 يوم تم نزول اسمى بالموقع وتم ارسال رسالة نصية على الهاتف بموعدى فى الإدارة لختم الجواز بالإقامة
    وفعلا فى الموعد المحدد تم ختم الجواز بإقامة لمدة عام واحد فقط
    قابل للتجديد لمده 5 سنوات فى التجديد
    وتحديد موعد آخر لاستلام الهوية الفلبينية

ملاحظة اخيره
    هذا ما حدث معى بالفعل بدون زياده أو نقصان
    وللعلم أيضا انا مقيم بمنطقة ايلوايلو وليس مانيلا
    فلهذا قد تختلف المواعيد والإجراءات ف الله اعلم
    انا قصيت ما حدث معى شخصيا
    وأخيرا احب اقول ان الفلبين بلد جميلة وناسها حلوين
    لكن الحذر مطلوب فى كل مكان سواء بالفلبين أو غيرها

وأخيرا وليس آخر حفظنا الله وإياكم من كل سوء.
    والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أولا أشكرك جدا على ذكرك هذه المعلومات المفيدة جدا لكل من يرغب عمل الأقامة فى الفلبين
    والأجراءات تقريبا مشابهة عندك أو فى مانيلا

بس موضوع التجديد لمدة 5 سنوات ، كيف عرفت هذه المعلومة؟
    لأننا نجدد لمدة 3 سنوات وهذا هو المعروف بالنسبة للمصريين
    خمس سنوات فقط وليس ثلالث سنوات
    وياريت يسمع منك ربنا ويكون خمس سنوات فعلا

وأشكرك مرة تانية

وطبعا أما تيجى وتزورنا فى مانيلا
    أو تعزمنا عندك فى أيليولو
    أختار بقه .. ههههه

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.helal مشاهدة المشاركة

أولا أشكرك جدا على ذكرك هذه المعلومات المفيدة جدا لكل من يرغب عمل الأقامة فى الفلبين

وأشكرك مرة تانية

أختار بقه .. ههههه
    لا شكر على واجب يا دكتور هلال لانى استفدت من تجارب الاخوة بالموقع فحبيت أشارك بتجربتى حتى يستفيد غيرى .....
    ..... أما موضوع ال 5 سنوات هذا ما قالته لى الموظفة الموجوده بالإدارة حينما اعترضت على عمل إقامة لي لمده سنة واحده فقالت حاليا تم تعديل بعض الاستثناءات الممنوحة سابقا بعد الأحداث الأخيرة فى مدينة مراوى ....فقالت لى انه الان يتم منح الجنسية المصرية سنة واحدة اول ويتم تجديد لمده 5 سنوات ثانى مرة دفعه واحده.......هذا ما حدث

على راسي زيارتك واشيللك من الأرض شيل....يشرفني زيارتك يا دكتور ....
    ....دمت بخير وبرعاية الله وحفظه

وأشكرك مرة تانية

أختار بقه .. ههههه
    أخونا أحمد أنا اعرف انك كنت مقيم بالكويت بس بلدك حضرتك أيه لأن ممكن تبعا لجنسية المتقدم بيتم تحديد مدة الاقامة الممنوحة يعني زي ما تفضل الدكتور هلال للمصريين 3 سنوات .

بالنسبة لدعوة الدكتور هلال تزوره او يزورك مينفعش تبقى الدعوة مانيلا القاهرة مثلا أو ايليولو القاهرة بردو عادي يعني المسافة مش بعيدة ...هههه. ها ياجماعة احضر الشنط ولا تحضروا انتم ها ..

أخونا أحمد أنا اعرف انك كنت مقيم بالكويت بس بلدك حضرتك أيه لأن ممكن تبعا لجنسية المتقدم بيتم تحديد مدة الاقامة الممنوحة يعني زي ما تفضل الدكتور هلال للمصريين 3 سنوات .
    بالنسبة لدعوة الدكتور هلال تزوره او يزورك مينفعش تبقى الدعوة مانيلا القاهرة مثلا أو ايليولو القاهرة بردو عادي يعني المسافة مش بعيدة ...هههه. ها ياجماعة احضر الشنط ولا تحضروا انتم ها ..

هلا اخوى احمد انا مصرى زيك بالظبط وكمان صعيدى .... فعلا انا كنت متابع الاخوة هنا قبل ما اعمل اقامتى وكانوا بيقولوا الجنسية المصرية 3 سنوات فلما عملوا ليا إقامة ب سنة واحده قولتلهم اشمعنا قالولي ان الوضع تغير ودلوقتي الاقامة بقت سنة واحده اول مرة وتجدد 5 سنوات فى التجديد....

.... الطيران ما خلى شئ بعيد اركب انت بس والباقى علينا تشرفنا يا الغالى..

هلا اخوى احمد انا مصرى زيك بالظبط وكمان صعيدى .... فعلا انا كنت متابع الاخوة هنا قبل ما اعمل اقامتى وكانوا بيقولوا الجنسية المصرية 3 سنوات فلما عملوا ليا إقامة ب سنة واحده قولتلهم اشمعنا قالولي ان الوضع تغير ودلوقتي الاقامة بقت سنة واحده اول مرة وتجدد 5 سنوات فى التجديد....

يارب يكون كلامك صحيح ويطبق فعلا ويكون خمسه بدل تلات سنين

أما أيلو أيلو ، عادة بنزورها تكرارا يمكن مرة كل سنة وأن شاء الله نزورك هناك
    بس أنت طمنا عليك وعلى أحوالك
    شغلك واكل عيشك؟
    ولو أحتجت شئ أحنا حاضرين

حبيبي يا ابو حميد كلك واجب واد القول وان شاء الله في اقرب فرصة هتلقيني عندك في الفلبين وهجبلك من مصر معايا أجمل هدايا مصرية هتكون مشتاق لها وانت في الفلبين .
    المهم تخلينا على تواصل ديما وسؤال بقى نستغل وجودك انت عارف الواحد طماع في المعلومات شوية عن الفلبين
    بعد ما استقرت في الفلبين هل قررت هتعمل ايه يعني في شغل معين ولا ناوي تفتح مشروع خاص ؟

ربنا يوفقك ان شاء الله.

دمت في كل خير

- - - Updated - - -

شغلك واكل عيشك؟
    ولو أحتجت شئ أحنا حاضرين

هو يعني مفيش مجال للحصول علىاقامة ديمة او جنسية ويخلص موضوع التجديد ده يا دكتور يعني هل في حد ممكن ياخد جنسية فلبينية ويرتاح من موضوع تجديد الاقامة ده؟؟

شغلك واكل عيشك؟
    ولو أحتجت شئ أحنا حاضرين

هلا ومرحبا بيك فى اى وقت يا دكتور ...
    على رايك ياريت يكون التجديد لفترات طويلة اختصارا للوقت والجهود.
    من ناحية الشغل فالحمدلله كان عندى مشروع مطعم بسيط تديره زوجتى قبل وصولى الفلبين والحين بدأت في مشروعى الثانى وان شاء الله خير..

...ربنا ما يحرمنا منك يالغالي....

[QUOTE=ahmedelngar2010;99984]حبيبي يا ابو حميد كلك واجب واد القول وان شاء الله في اقرب فرصة هتلقيني عندك في الفلبين وهجبلك من مصر معايا أجمل هدايا مصرية هتكون مشتاق لها وانت في الفلبين .
    المهم تخلينا على تواصل ديما وسؤال بقى نستغل وجودك انت عارف الواحد طماع في المعلومات شوية عن الفلبين
    بعد ما استقرت في الفلبين هل قررت هتعمل ايه يعني في شغل معين ولا ناوي تفتح مشروع خاص ؟

ربنا يوفقك ان شاء الله.

دمت في كل خير

- - - Updated - - -

حبيبى كلك زوق .......تسلم

شوف يالغالي انا جيت قبل مده زيارة لمده شهر الفلبين حتى اتعرف على الدنيا ماشية ازاى وكذلك حتى اتعرف على أهل زوجتى من قريب. المهم لقيت الدنيا تمام فعطيت زوجتى مبلغ مالى يعنى مش كبير وفتحت مطعم وبقاله بجانبه وانا رجعت الكويت مره اخرى حتى اصفى عملى بالكويت ..ورجعت تانى الفلبين بعد 10 شهور لاستقرار فيها ومن إنتاج المطعم الأول اللى كانت تديره وحطيت عليه مبلغ ثانى واستأجرت منزل لفتح مطعم ثانى لاكلات العربية والفلبينية وأخرى...وجزء مالى آخر استثمرته فى مزرعة سمك صغيره..تطبيقا لمقولة لا تضع البيض كله فى سلة واحده.......وان شاء الله الامور تصير بخير..

....اهم من كل حاجه انك تختار زوجة صح تساعدك ما تهدمك تعمر ما تخرب ....بعدها الأمور هتبقى تمام.

دمت فى رعاية الله وحفظه

حبيبى كلك زوق .......تسلم

شوف يالغالي انا جيت قبل مده زيارة لمده شهر الفلبين حتى اتعرف على الدنيا ماشية ازاى وكذلك حتى اتعرف على أهل زوجتى من قريب. المهم لقيت الدنيا تمام فعطيت زوجتى مبلغ مالى يعنى مش كبير وفتحت مطعم وبقاله بجانبه وانا رجعت الكويت مره اخرى حتى اصفى عملى بالكويت ..ورجعت تانى الفلبين بعد 10 شهور لاستقرار فيها ومن إنتاج المطعم الأول اللى كانت تديره وحطيت عليه مبلغ ثانى واستأجرت منزل لفتح مطعم ثانى لاكلات العربية والفلبينية وأخرى...وجزء مالى آخر استثمرته فى مزرعة سمك صغيره..تطبيقا لمقولة لا تضع البيض كله فى سلة واحده.......وان شاء الله الامور تصير بخير..

....اهم من كل حاجه انك تختار زوجة صح تساعدك ما تهدمك تعمر ما تخرب ....بعدها الأمور هتبقى تمام.

دمت فى رعاية الله وحفظه[/QUOTE]

;كلامك موزون أخي الكريم وربنا يوفقك وعايز أقولك على فكرة أنت ممكن تسوق للمطعم من خلال أرافيل يعني ممكن تعمل موضوعات مختلفة عن المطعم زي موضوع عن الطبق المميز في المطعم وأراء رواد المطعم وصور عن المطعم وحاجات من هذا القبيل وممكن ده يعمله زوجة حضرتك من خلال أرافيل باللغة الانجليزية
    www.araphil.com/en

أخيرا بقى أخي احمد بما انك تحدثت عن موضوع الزواج يبقى كده حضرتك ممكن تعملنا موضوع تشرحلنا رأيك ف يالزواج يعني ليه أخترت زوجة من الفلبين وليس من مصر أو الكويت يعني ليه من الفلبين.

دمت في خير ومن نجاح الى نجاح أكبر ان شا ءالله وكل سنة وانت طيب ومتنساش تعزمنا على الأضحية ههههه.

;كلامك موزون أخي الكريم وربنا يوفقك وعايز أقولك على فكرة أنت ممكن تسوق للمطعم من خلال أرافيل يعني ممكن تعمل موضوعات مختلفة عن المطعم زي موضوع عن الطبق المميز في المطعم وأراء رواد المطعم وصور عن المطعم وحاجات من هذا القبيل وممكن ده يعمله زوجة حضرتك من خلال أرافيل باللغة الانجليزية
    www.araphil.com/en

أخيرا بقى أخي احمد بما انك تحدثت عن موضوع الزواج يبقى كده حضرتك ممكن تعملنا موضوع تشرحلنا رأيك ف يالزواج يعني ليه أخترت زوجة من الفلبين وليس من مصر أو الكويت يعني ليه من الفلبين.

دمت في خير ومن نجاح الى نجاح أكبر ان شا ءالله وكل سنة وانت طيب ومتنساش تعزمنا على الأضحية ههههه.
    [/QUOTE]

أن شاء الله راح اعمل وأخذ بنصيحتك ......تسلم.

أما لماذا اخترت زوجة فلبينيه ♡

الزوجة الفلبينية عامة جميلة نظيفة في نفسها وبيتهاا ليس لديها القيل والقال بتاع المصريات إذا أحبت بجد سوف تبيع الدنيا كلها وتشتريك غير متكلفة أقل شئ يسعدها.

أما الصفات الخاصة بزوجتى ..أمينة..قنوعة..عم تساعدني بحياتي اقصد معنويا ..لها مواقف عده معى طوال 4 سنوات تؤكد معنى الأصالة بمعدنها....من الآخر كده أراها شئ جميل اشكر عليه رب العالمين
    .. ..
    أخيرا وليس آخر...
    عايز أحد من الاخوة يعرفني خطوات التجديد وكذلك نصيحتكم فى شئ خاص..

.....وكل سنة وانتم طيبين والعالم الإسلامي اجمع......عيدكم مبارك

أن شاء الله راح اعمل وأخذ بنصيحتك ......تسلم.

أما لماذا اخترت زوجة فلبينيه â™،

الزوجة الفلبينية عامة جميلة نظيفة في نفسها وبيتهاا ليس لديها القيل والقال بتاع المصريات إذا أحبت بجد سوف تبيع الدنيا كلها وتشتريك غير متكلفة أقل شئ يسعدها.

أما الصفات الخاصة بزوجتى ..أمينة..قنوعة..عم تساعدني بحياتي اقصد معنويا ..لها مواقف عده معى طوال 4 سنوات تؤكد معنى الأصالة بمعدنها....من الآخر كده أراها شئ جميل اشكر عليه رب العالمين
    .. ..
    أخيرا وليس آخر...
    عايز أحد من الاخوة يعرفني خطوات التجديد وكذلك نصيحتكم فى شئ خاص..

.....وكل سنة وانتم طيبين والعالم الإسلامي اجمع......عيدكم مبارك[/QUOTE]

وانت طيب وبصحة وسلامة أنت والأسرة الكريمة
    ومتشكر جدا على رأيك في الزواج من الفلبين

وبالنسبة للتجديد الخاص بالاقامة الخاصة بحضرتك فمعلوماتي انها بتكون نفس الخطوات السابقة وللتأكد ان شا ءالله هبحث وهيكون في موضوع عنها ان شاء الله .

وأدعوك للاطلاع على هذا المقال حبيببي هيفيدك كتير
    https://www.araphil.com/showthread.p...ent-Visa/page3

دمت في خير