أنت لم تسجل دخولك بعد
تسجيل الدخول هنا
-------------------
Welcome to Araphil
Register Now

مزاولة مهنة الطب في الفليبين

Photos from Philippines

النتائج 1 إلى 10 من 10

الموضوع: مزاولة مهنة الطب في الفليبين

مزاولة مهنة الطب في الفليبين

اهلا و سهلا و شكرا علي قبولي في هذا الجروب المتميز

كنت عايز استفسر اية هية متطلبات امتحان المعادلة الفليبيني علما انني خاصل علي التخصص من فنلندا و انني خريج عين شمس (هل فية رابط استطيع قراءة التفاصيل منة )
    تاني سؤال اية اهمية اللغة في الحصول علي وظيفة علما ان الانجليزي بتاعي ممتاز

و شكرا للجميع

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دكتور مصري مشاهدة المشاركة
    اهلا و سهلا و شكرا علي قبولي في هذا الجروب المتميز

كنت عايز استفسر اية هية متطلبات امتحان المعادلة الفليبيني علما انني خاصل علي التخصص من فنلندا و انني خريج عين شمس (هل فية رابط استطيع قراءة التفاصيل منة )
    تاني سؤال اية اهمية اللغة في الحصول علي وظيفة علما ان الانجليزي بتاعي ممتاز

و شكرا للجميع

مرحبا بك في أسرة أرافيل
    أولا أخي الفاضل فيما يخص معادلة شهادة حضرتك في الفلبين ده بيعتمد على الجهة اللي حضرتك ناوي تعادل شهادة حضرتك فيها ..وبالابحث في الانترنت لم أجد جهة رسمية معلنة لمعادلة شهادة الطب في الفلبين لذلك رأي هو أن تختار الجامعة التي تريد معادلة شهادتك بها أو تتواصل مع وزارة التعليم الفلبينية وأكيد سيوجهونك الى الجهة المعنية بمعادلة الشهادات داخل الفلبين...وسؤالي هو فعلا حضرتك محتاج تعادل شهادتك للعمل داخل الفلبين؟!
    اذن أختر الجامعة التي تفضلها ثم تواصل معها مباشرة للحصول علىالرد الصحيح.

بالنسبة للعمل فالشعب الفلبيني يعد أحد أكبر الشعوب في العالم الناطقة باللغة الانجليزية ومعلوماتي ان فرص العمل لغير الفلبيني بتكون صعبة شوية الآ اذا كنت ناوي تفتح عيادة مثلا ويكون شريكك فيها فلبيني .
    بس لي تساؤل هل حضرتك مظبط موضوع الاقامة في الفلبين هيكون أزاي
    بالتوفيق ونرجو ان تطلعنا على الرد حتى تعم الفائدة ان شاء الله
    دمت في خير

شكرا اخي علي المغلومات و الرد الوافي

انا معتقدش انني محتاج اعادل التخصص ..خاصة انني حاصل علية من اوروبا بس انا ماعنديش دراية بخطوات الحصول علي ترحيص مزاولة المهنة للأطباء الغير فليبينين
    تاني شيء هو انني ناوي اشتغل في الفليبين بعد كام سنة لأن زوجتي ان شاء اللة ستكون فليبينية ..فأنا اسأل علي المدي البغيد
    اما بالنسبة للتسجيل في النقابة و الترخيص فأنا مش عارف ابدأ منين
    و شكرا

انا معتقدش انني محتاج اعادل التخصص ..خاصة انني حاصل علية من اوروبا بس انا ماعنديش دراية بخطوات الحصول علي ترحيص مزاولة المهنة للأطباء الغير فليبينين
    تاني شيء هو انني ناوي اشتغل في الفليبين بعد كام سنة لأن زوجتي ان شاء اللة ستكون فليبينية ..فأنا اسأل علي المدي البغيد
    و شكرا
    اهلا بيك يا دكتور
    اللى اعرف انه غير مسموح للعمل كطبيب او صيدلى لغير الفلبينى
    يعنى مفيش تصريح مزاولة مهنه اصلا لغير الفلبينى
    ولكن الواقع مختلف
    ان حضرتك تقدر تشتغل عادى جدا وتزاول مثلا فى مستوصف خاص بك مسجل باسم طبيب فلبينى
    وطبيعة العمل فى الفلبين ان محدش حيعملك اى مشكله طالما انت لم تبادر باى مشكله
    الموضوع محتاج ان حضرتك تنزل الفلبين وتشوف الموضوع على ارض الواقع
    واهلا بيك فى اسرة ارافيل

و شكرا
    عفوا أخي الفاضل كلامك سليم أنا فعلا تعجبت ان حضرتك بتبحث عن معادلة للشهادة....

العمل كما أوضحت لغير الفلبيني صعب جدا بس كل شيء وله حل يعني ممكن تكون شريك ف يصيدلية أو تعمل بعيادة بأسم الزوجة وبها مثلا رخصة لأحد الأطباء الفلبينين وكما أوضح أخونا وليد طالما لا تصدر من ناحيتك مشكلات فلن يضايقك أحد ان شا ءالله.

موفق باذن الله بس سؤالي هو حضرتك بتخطط للزواج من الفلبين ولا متزوج بالفعل من فلبينية ؟

دمت في خير

"
    موفق باذن الله بس سؤالي هو حضرتك بتخطط للزواج من الفلبين ولا متزوج بالفعل من فلبينية ؟
    "

انا علي وشك الزواج في القريب العاجل ان شاء اللة من واحدة اعرفها و اتقبلينا

انا كنت استفسرت في موضوع الزواج دة قبل كدة و حالتي موجودة في الموضوع دة
    https://www.araphil.com/showthread.p...584#post100584

تهانينا بزواج مبارك ان شاء الله
    المهم متنساش دعوات الفرح وان شاء الله تكون زيجة خير وهنتابع معاك انهاء اجراءات ادخال الزوجة الى الدنمارك لأن الاجراء بالنسبة لدول أوروبا تختلف عن الدول العربية .

موفق باذن الله

دمت في خير

ل مساعداتكم:)

ل مساعداتكم:)
    بردو هنستنى تقارير من حضرتك معنا في المنتدى هههههه

دمت في خير