أنت لم تسجل دخولك بعد
تسجيل الدخول هنا
-------------------
Welcome to Araphil
Register Now

كيف احصل علي الاقامة بعد الزواج المدني

النتائج 1 إلى 2 من 2

الموضوع: كيف احصل علي الاقامة بعد الزواج المدني

كيف احصل علي الاقامة بعد الزواج المدني

سلام عليكم انا محمود من مصر عندي 22 سنة انا انشاء الله رايح الفلبين الايام الجاية دي علشان اتزوج زواج مدني البنت من سيبو سيتي بس كنت عايز اعرف اخد اقامة ازاي ومتطلباتها
    علشان انا معايا حاليا قيد فردي وشهادة الميلاد وصور شخصية والباسبور والموهل الدراسي و ترجمتهم و وثقتهم بالخارجيه
    المهم انا هروح مكتب اللي هو nso علشان نخلص الموضوع انا عارف اللي هما بنعمل استمارة احنا الاتنين وبعد كدا بتعد عندهم 15 يوم فاهم القصه دي لكن بعد يتم الزواج وناخد العقد الزواج او الوثيقه نعمل اي علشان قصه وحوار الاقامة علشان ملقيش نفسي مترحل بعد ما تخلص المده التاشيرة . ارجو من حضرتكم اعمل اي وشكرا ليكم جزيلا ....وشكراا....

أولا مرحبا بك في أرافيل

ثانيا الاقامة على الزوجة في الفلبين يحددها القانون يعني مش هتبقى متزوج من فلبينية يرحلوك مفيش الكلام ده في الفلبين الفكرة هي انك بتقدم على تأشيرة الاقامة المؤقتة وهي من أقوي تأشيراتالاقامة داخل الفلبين ويتم تجديدها في المواعيد التي يحددها لك مكتب الهجرة الفلبيني .
    وبعد اتمام الزواج ستبدأ في عمل اجراءات الاقامة داخل الفلبين وأدعوك الىالدخول على الموضوع التالي وستجد كافة الخطوات والتفصيلات وحتى تساؤلات الأعضاء حو أجراءات الاقامة المؤقتة داخل الفلبين

تأشيرة الاقامة المؤقتة داخل الفلبين

موفق ان شاء الله ومبروك مقدما وسؤال اذا كنت تريد مشاركتنا الاجابة هو أيه اللي دفعك للزواج من فلبينية وليس من داخل بلدك ؟؟

دمت في خير