أنت لم تسجل دخولك بعد
تسجيل الدخول هنا
-------------------
Welcome to Araphil
Register Now

أختار اللغة بالأعلى
أضغط بالأسفل - ما يمكن أن تفعله فى أرافيل
أقرأ المقالات   تصفح المدونات   شارك فى المنتدى
Find and Marry Filipino girl - أرافيل:كل شئ عن الفلبين والعرب فى الفلبين

النتائج 1 إلى 29 من 29

هل يمكن دخول الاسلام والزواج من غير عقد وتسجيله

Help هل يمكن دخول الاسلام والزواج من غير عقد وتسجيله

هل يمكن الزواج من غير عقد ام لا

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoudalaa مشاهدة المشاركة
    هل يمكن الزواج من غير عقد ام لا
    الاسلام عليكم اخي الكريم

طبقا لاحكام الشريعة الاسلامية يمكن الزواج بدون عقد ويقع الزواج طالما توافرت اركانه وهي الاشهار بوجود شاهدي عدل وكذلك القبول والايجاب اي تقبل الزوجة بزوجها وتقول زوجتك نفسي وطبعا اذا كانت الزوجة بالغة يمكنها ان تزوج نفسها .

الفكرة من عقد الزواج المكتوب هو اثبات النسب وحفظ الحقوق وتساؤلي لحضرتك اذا ما تم الزواج بحضور الشهود وقبول الزوجة فقط دون توثيق عقد لهذا الزواج فكيف يمكنك ان تحصل على اقامة داخل الفلبين على زوجتك ؟ اضف الى ذلك كيف تثبت نسب ابنائك وتستخرج اي معاملات رسمية داخل او خارج الفلبين ؟؟
    هل زوجتك موافقة على عدم توثيق الزواج ؟؟ اذا نعم فيجب ان تعرف السبب وراء ذلك فربما يعرضك الزواج الرسمي للمسأله القانونية اذا كانت من ترغب بالزواج بها كانت متزوجة ولم تحصل على حكم بالانفصال بعد.

دمت في خير وننتظر تواصلك

هي معها حكم بالانفصال من أكثر من ٤ او ٥ سنوات تقريبا ولكن هي تخاف يتم الزواج ولا استطيع الي زيارتها مره اخري خصوصا اني اعمل في دوله اخري غير بلدي ولا استطيع استخراج اقامه الفلبين لأن ممنوع الخروج أكثر من ٦ شهور لأن الاقامه سوف تسقط ولكن بحاول اقناعها في إتمام الزواج الرسمي ولكن انا اريد آتي في شهر أكتوبر وانا سمعت ان شهر أكتوبر شهر صعب في الطقس في مانيلا فممكن تشرح لي ما حاله الطقس في شهر أكتوبر في مانيلا

هي معها حكم بالانفصال من أكثر من ظ¤ او ظ¥ سنوات تقريبا ولكن هي تخاف يتم الزواج ولا استطيع الي زيارتها مره اخري خصوصا اني اعمل في دوله اخري غير بلدي ولا استطيع استخراج اقامه الفلبين لأن ممنوع الخروج أكثر من ظ¦ شهور لأن الاقامه سوف تسقط ولكن بحاول اقناعها في إتمام الزواج الرسمي ولكن انا اريد آتي في شهر أكتوبر وانا سمعت ان شهر أكتوبر شهر صعب في الطقس في مانيلا فممكن تشرح لي ما حاله الطقس في شهر أكتوبر في مانيلا
    بما انها معها حكم بالانفصال الرسمي فالزواج لا يوجد فيه عائق وفي حالة ثقتها بعودتك مرة أخرى فلماذا الزواج من الأساس ...يافندم الزواج رباط مقدس بين طرفين لتكوين أسرة سعيدة والآ سيدفع الأبناء بعد ذلك ثمن استهتار الوالدجين وعدم جديتهما في الأمر .أخونا الكريم أنت تسأل عن أمر هام وهو الارتباط والزواج داخل الفلبين والزوجة الفلبينية مثلها مثل أي زوجة لها حقوق منحها الشرع لها فلايجوز التغافل عنها مهما كان فاذا كنت جادا في أمر الزواج فليكن معلن وموثق حفاظا للحقوق وحقوق الأبناء واذا كانت هي مصرة على عدم الزواج الرسمي فنصيحتي لك أحذر وتأكد من أختيارك.وبعدين حضرتك ممكن تأخذ زوجتك معك الى البلد الذي تعمل فيه أو تبقى في الفلبين وتزورها في الاجازات بغض النظر عن حالة الطقس يافندم .
    عموما الطقس في مانيلا متوسط درجات الحرارة أثناء النهار حول 28℃ و 29℃ خلال شهر اكتوبر

دمت في خير وياريت تمعن التفكير في كلامي
    بالتوفيق

عذرا يا استاذ احمد اتضح لي انها منفصله ولكن ليس معها شهاده الانفصال و تقريبا انا فهمت من كلامها ان المحكمه حكمت بالفصل ولكن تنتظر حتي يأتي زوجها الي المحكمه وتوقيع الانفصال انا اريد ان افهم منك هل هذا ممكن يحدث واذا دخلت الاسلام تنفصل تلقائيا دون الحاجه لقرار توقيع من المحكمه ام لا انا زوجها مسيحي وهي أصبحت مسلمه ارجو التوضيح لي ومساعدتي علي الفهم هذه الامور

عذرا يا استاذ احمد اتضح لي انها منفصله ولكن ليس معها شهاده الانفصال و تقريبا انا فهمت من كلامها ان المحكمه حكمت بالفصل ولكن تنتظر حتي يأتي زوجها الي المحكمه وتوقيع الانفصال انا اريد ان افهم منك هل هذا ممكن يحدث واذا دخلت الاسلام تنفصل تلقائيا دون الحاجه لقرار توقيع من المحكمه ام لا انا زوجها مسيحي وهي أصبحت مسلمه ارجو التوضيح لي ومساعدتي علي الفهم هذه الامور
    أعتقد يا اخي ا ن الموضوع محتاج منك تدقيق شوية لان ف يموضوع زي الزواج مينفعش بعد ما تبني قرارك تقول اكتشفت كذا او لا فهمت كذا غلط والكلام ده وهذه نصيحتي لك .
    الزواج من فلبينية دون ان يكون معها ما يثبت انفصالها قانونا في الفلبين يعرضك للمسأة القانونية طبعا.

خارج الفلبين اذا اسلمت واشهرت اسلامها تنفصل عن زظوجها بحكم الشرع والدين الذي لا يجيز لمسلمة ان تتزوج من غير مسلم.

وراجع احد المحامين ليكون معك للافادة القانونية وياريت تشاركنا ما سيتم التوصل اليه ان شاء الله.

تمنياتي لك بالتوفيق

بتقدر تسوي عقد زواج وتسجله بالدولة رسمي حتى لو كان مش مطلقة من زوجها القديم.. السالفة بتاخد وقت وفلوس..
    انت لوين بدك توصل بالضبط؟ قلي ممكن أدلك أو أساعدك

انا عايز عقد زواج رسمي إسلامي وعايز افهم اللي انت قولته بالتفصيل اكتر لو سمحت ازاي بيتم ذلك

أنا عطيت فلوس لشب وعمل كلشي هو والله وأنا كنت بماليزيا أيامها يعني عملها بالفلبين وأنا مش موجود والحين أنا بالفلبين طلعت نسخة رسمية وعملت الاقامة على زوجتي...

تكلفه بتبقي كام ومن غير شهاده انفصال بيتم الزواج

بعتلك بريد إلكتروني

انا عايز عقد زواج رسمي إسلامي وعايز افهم اللي انت قولته بالتفصيل اكتر لو سمحت ازاي بيتم ذلك
    أخي الفاضل
    اذا تم الزواج داخل الفلبين وزوجتك مازالت غير منفصلة عن زوجها السابق قانونا فده بيعرض حضرتك للمسألة القانونية طبعا لكن في حال الزواج الاسلامي خارج الفلبين فبيبطل الزواج الاول في الفلبين طبقا للشريعة الاسلامية التي لا تجيز زواج المسلمة من غير المسلم وعليه أنصحك بشدة بالتواصل مع أحد مكاتب المحاماه في الفلبين وممكن من ترغب الارتباط بها اذا كنت تثق تماما بها فخليها تتواصل هي بنفسها مع احد مكاتب المحاماه في الفلبين للحصول على معلومة مؤكدة لا شك فيها حول الأسلوب القانوني الأمثل للتعامل مع موقفك.وممكن تخلي زوجتك تتواصل مع أحد مشايخ المسجد الذهبي في مانيلا وهيدلوه أيضا على أفضل حل وممكن يخلصوا هم كل حاجة بس طبعا بمقابل .

وأي تعامبلات أخي الكريم تتم بين الأعضاء بأي شكل فهي مسئولية الأعضاء أنفسهم وليس للموقع أي علاقة أو مسئولية بها.

دمت في خير

- - - Updated - - -

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Eminem مشاهدة المشاركة
    أنا عطيت فلوس لشب وعمل كلشي هو والله وأنا كنت بماليزيا أيامها يعني عملها بالفلبين وأنا مش موجود والحين أنا بالفلبين طلعت نسخة رسمية وعملت الاقامة على زوجتي...
    أهلا اخونا الكريم
    ياريت تشاركنا تجربتك وما تم فيها حتى تعم الفائدة على الجميع

دمت في خير

السلام عليكم
    فيه ثغره فى القانون ممكن فعلا يتم بيها الزواج حتى لو متزوجه من غير انفصال
    هو ان الزوجه بتسجل فى عقد الزواج الاسلامى اسمها مع اسم عائلة زوجها الاول وليس الاسم قبل الزواج
    عند ارسال عقد الزواج للتسجيل فى nso
    يبحثوا عن هذا الاسم فى المتزوجين لا يجدوه
    لان اسمها مسجل فى المتزوجات باسمها فى شهادة الميلاد
    فيتم اعتماد عقد الزواج
    طبعا هذا بيتم مع الاتفاق مع احد الامام اللى حيعقد الزواج
    وممكن يسجل حالتها انها منفصله او سنجل
    دى حاله انا شفتها فعلا وليس من وحى خيالى
    وفيه ثغرات كتير طبعا بس دى اللى مرت عليه
    وبالتوفيق

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة walidemara35 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم
    هو ان الزوجه بتسجل فى عقد الزواج الاسلامى اسمها مع اسم عائلة زوجها الاول وليس الاسم قبل الزواج
    فيتم اعتماد عقد الزواج
    وبالتوفيق
    بس لو زوجها مازال بيتابعها ولم يصرف نظره عنها
    ممكن يعمل لهم مشكلة كبيرة
    قد تصل الى السجن

يعني الافضل ننتظر شهاده الانفصال و ناخذ الإجراءات الطبيعيه

فعلا
    بس ده فى الغالب مش بيحصل
    لان الزوج الاول نفسه بيكون مع واحده تانيه وبيكون معاه اولاد منها كمان
    فلو قدم شكوى ضد زوجته الاولى هما الاتنين حيتسجنوا
    وفى الفلبين فى الغالب لما الزوج بينفصل عن زوجته بينساها ولا بيفكر فيها خالص
    نادرا لما تلاقى حد بيدور ورا زوجته الاولى
    طبعا انا لا اشجع اصلا على الارتباط بامراة متزوجه نهائيا نهائيا
    انا ضد كده
    فقط كنت بوضح نقطة ازاى ممكن يتم الزواج حتى لو متزوجه
    وبالتوفيق للجميع

فعلا
    بس ده فى الغالب مش بيحصل
    لان الزوج الاول نفسه بيكون مع واحده تانيه وبيكون معاه اولاد منها كمان
    فلو قدم شكوى ضد زوجته الاولى هما الاتنين حيتسجنوا
    وفى الفلبين فى الغالب لما الزوج بينفصل عن زوجته بينساها ولا بيفكر فيها خالص
    نادرا لما تلاقى حد بيدور ورا زوجته الاولى
    طبعا انا لا اشجع اصلا على الارتباط بامراة متزوجه نهائيا نهائيا
    انا ضد كده
    فقط كنت بوضح نقطة ازاى ممكن يتم الزواج حتى لو متزوجه
    وبالتوفيق للجميع

هو بس تساؤل خطر على بالي هو حضرتك بتقول ان الزوجة تسجل في عقد الزواج الاسلامي اسمها مع اسم عائلة زوجها الأول وليس أسمها الفعلي اللي هو قبل الزواج طيب لما يجوا بعد كده في عمل اجراءات سفر أو توثيق في بلد الزوج أو عمل حتى اجراءات اقامة مش بيطلب جواز السفر للزوجة وبيكون الأسم هنا مختلف وبالتالي تتعطل كل الأجراءات بسبب اختلاف الأسم اللي لازم يطابق مائة بالمائة مع جواز سفر الزوجة عند انهاء اي معاملات.

انا باعتقد ان الحل الوحيد أنه يتم الزواج خارج الفلبين في مركز إسلامي في اي دوله اخري هل ينفع ذلك

يعني الافضل ننتظر شهاده الانفصال و ناخذ الإجراءات الطبيعيه
    أفتكر كده هتستنى كتير وكمان مكلف جدا ممكن يصل الى مائة الف بيسو فاستفساري هو هل ممكن يتم الاتفاق مع الزوج على تراضي معين ويأخذ مبلغ من المال كي لا يحدث مشكلات لمن كان متزوج معها ...يعني هل ممكن تستشير من ترغب بالزواج منها أحد المحامين في هذا الأمر.

استاذ احمد
    جوازات السفر فى الفلبين بعد الزواج
    تقدم الزوجه طلب بتغيير اسمها على اسم عائلة زوجها
    فقط شهادة الميلاد اللى بيكون الاسم الفعلى مسجل فيها
    لذلك عند التقدم على طلب شهادة العزوبيه
    يطلب شهادة الميلاد لاثبات الاسم الفعلى
    وبالتوفيق للجميع

السلام عليكم
    فيتم اعتماد عقد الزواج
    وبالتوفيق
    كلامك صح بس الاسم غلط. هو العكس. تكتب اسمها اللي بشهادة الميلاد مش عاى زوجها الأول... بس القصة فيها دفع بس عادية وبتصير كتير. صاحبي بسعمل القصص هاي وبتظبط عادي جدا.

كلامك صح بس الاسم غلط. هو العكس. تكتب اسمها اللي بشهادة الميلاد مش عاى زوجها الأول... بس القصة فيها دفع بس عادية وبتصير كتير. صاحبي بسعمل القصص هاي وبتظبط عادي جدا.
    هلا استاذنا
    والله انا متاكد من موضوع الاسم ده
    بتسجل فى عقد الزواج على اسم عائلة الزوج الاول وليس الاسم فى شهادة الميلاد
    لان الحالتين مروا عليه
    اللى سجل فى عقد الزواج اسم زوجته فى شهادة الميلاد
    العقد وصل فى nso ورفض التسجيل
    وعند الاستفسار اعطوه ورقه ان اسم الزوجه ده مسجل سابقا فى عقد زواج ورفضوا التوثيق
    واللى سجل باسم عائلة زوجها الاول العقد سجل مباشره
    ولما قدمت فى cfo
    طلبوا منها شهادة العزوبيه
    Nso طلب شهادة الميلاد لاستراخ شهادة عزوبيه او لتحديد هل متزوجه اكثر من شخص
    شهادة العزوبيه طلع مسجل انها متزوجه من زوجها الاول فقط طبقا لاسمها فى شهادة الميلاد ولا وجود للزوج التانى نهائيا
    وبالتوفيق للجميع

هلا استاذنا
    والله انا متاكد من موضوع الاسم ده
    بتسجل فى عقد الزواج على اسم عائلة الزوج الاول وليس الاسم فى شهادة الميلاد
    لان الحالتين مروا عليه
    اللى سجل فى عقد الزواج اسم زوجته فى شهادة الميلاد
    العقد وصل فى nso ورفض التسجيل
    وعند الاستفسار اعطوه ورقه ان اسم الزوجه ده مسجل سابقا فى عقد زواج ورفضوا التوثيق
    واللى سجل باسم عائلة زوجها الاول العقد سجل مباشره
    ولما قدمت فى cfo
    طلبوا منها شهادة العزوبيه
    Nso طلب شهادة الميلاد لاستراخ شهادة عزوبيه او لتحديد هل متزوجه اكثر من شخص
    شهادة العزوبيه طلع مسجل انها متزوجه من زوجها الاول فقط طبقا لاسمها فى شهادة الميلاد ولا وجود للزوج التانى نهائيا
    وبالتوفيق للجميع
    طيب، القصة حسب عقد زواجها الأول.. يعني ممكن بعقد الزواج طعطيها اسم عيلة الزوج الجديد ويتسجل على هالأساس.. يعني مين بيرضى يتزوج وحدة منسوبه لرجال تاني ؟

استاذ احمد
    جوازات السفر فى الفلبين بعد الزواج
    تقدم الزوجه طلب بتغيير اسمها على اسم عائلة زوجها
    فقط شهادة الميلاد اللى بيكون الاسم الفعلى مسجل فيها
    لذلك عند التقدم على طلب شهادة العزوبيه
    يطلب شهادة الميلاد لاثبات الاسم الفعلى
    وبالتوفيق للجميع
    تمام وأحد الأخوة معنا ذكر انه تزوج على يد شيخ بالمسجد الذهبي ووثق الزواج له دون الحاجة الى استخراج شهادة عزوبية للزوجة بس طبعا دفع كتير فهل كده ممكن يكون حل لأخونا الكريم ...
    الكلام ده لو اتنفذ مش ممكن يشكل خطر قانوني عليه او زوجته في حالة ان قام الزوج الأول لأي سبب بالبحث عن زوجته وأكتشف أمر زواجها ؟ وهل يعتبر هذا الاجراء اللي حضرتك شرحته تزوير ام لا ؟

أنا بس مش عايز أخونا الكريم بقع في مشكلات قانونية لا داعي لها .

دمت في خير ومشكور على نصائحك القيمة

في ثغرات كتير. الخلاصة ان الزواج ممكن يتم بدون شهادة عزوبية وبدون انفصال وحتى الرجال مش لازم يكون بالبلد. المهم بشكل عام الموضوع مكلف من 40 ل60 ألف بسو والوقت من شهر لشهرين.. هاي الزبدة أخي الكريم

في ثغرات كتير. الخلاصة ان الزواج ممكن يتم بدون شهادة عزوبية وبدون انفصال وحتى الرجال مش لازم يكون بالبلد. المهم بشكل عام الموضوع مكلف من 40 ل60 ألف بسو والوقت من شهر لشهرين.. هاي الزبدة أخي الكريم
    هلا اخى الكريم
    الموضوع زبه زى اى عقد زواج عادى
    والتكلفه كامله لاى عقد زواج فى الفلبين من 10 الى 15 الف
    اكثر من كده يبقى نصب
    كل الفكره انك بتعطى الامام فلوس زباده شويه علشان يسجلك العقد بالطريقه اللى انت عاوزها يعنى اقصى حاجه ممكن تدفعها للامام 5 الاف بيسو وتسجيل العقد ب 5 الاف وتوثيق الخارجيه لو حبيت تعمله ب حوالى 2000 بيسو
    اى حد عاوز يدفع بزياده هو حر براحته
    انا بس حبيت أوضح للناس ايه هى الطريقه اللى ممكن تستغل لتسجيل العقد حتى لا يظنوا ان الموضوع فعلا مكلف وهو عادى جدا جدا
    ممكن اى حد يعمله
    وبتكلفة الزواج العادى
    وانا لا اشجع نهائيا على الارتباط بامراة متزوجه تحت اى مسمى
    ولكل الاخوه المقبلين على الزواج
    الموضوع مش مستاهل ان حد يخلصلك اجراءات
    انت او زوجتك ممكن تخلص كل الاجراءات
    ولا داعى لدفع اضعاف اضعاف التكلفه الحقيقيه لاى شخص سوف يقوم باجراءات بسيطة لا تعقيد فيها
    ونحن هنا فى ارافيل كل هدفنا توجيه الناس لابسط الطرق
    حتى لا يقعوا ضحية الاستغلال
    وبالتوفيق للجميع

كلامك صح التكلفة أقل بس لو سواها بدون مساعدة وترفض بالnso? وقتها البنت بتوقع بمشاكل ممكن توصل للسجن وحيدفع أكثر اذا حاول يساعدها.عشان هالسالفة بياخدوا أكتر بس.

- - - Updated - - -

أنا عارف اني هنكلم بسالفة مختلفة.. بس اللي بيعرف العسل الملكي الماليزي VIP...أنا جبت معاي من ماليزيا. معي كمية بسيطة بس للي عاوز

كلامك صح التكلفة أقل بس لو سواها بدون مساعدة وترفض بالnso? وقتها البنت بتوقع بمشاكل ممكن توصل للسجن وحيدفع أكثر اذا حاول يساعدها.عشان هالسالفة بياخدوا أكتر بس.

- - - Updated - - -

أنا عارف اني هنكلم بسالفة مختلفة.. بس اللي بيعرف العسل الملكي الماليزي VIP...أنا جبت معاي من ماليزيا. معي كمية بسيطة بس للي عاوز
    السلام عليكم
    اخى الفاضل
    برجاء عدم الافتاء بدون علم
    من اين جئت بتلك المعلومه
    انه ممكن تتسجن لو nso رفض التسجيل
    هذه معلومه خاطئه تهدف الى التخويف
    فى حالة ان nso رفض التسجيل
    بيعطى للزوجه ورقة افادة فقط لا غير
    وكما قولت سابقا ان تلك الحالة مرت عليه
    وليس من وحى خيالى ولا توقعاتى
    وبالتوفيق للجميع