أنت لم تسجل دخولك بعد
تسجيل الدخول هنا
-------------------
Welcome to Araphil
Register Now

الفلبين: مقتل جندي و9 متمردين في اشتباك مسلح

Helal Pharmacy
Recruitment from Philippines

النتائج 1 إلى 5 من 5

الموضوع: الفلبين: مقتل جندي و9 متمردين في اشتباك مسلح

الفلبين: مقتل جندي و9 متمردين في اشتباك مسلح

الاســـم:	685.jpg
المشاهدات: 0
الحجـــم:	88.7 كيلوبايت

صرح متحدث باسم الجيش الفلبيني أمس الأحد، بأن جندياً و9 أشخاص يشتبه في أنهم من الانفصاليين المتشددين قتلوا في اشتباك وقع جنوبي البلاد.

وأصيب جندي في تبادل إطلاق النار في بلدة داتو لأونساي بإقليم ماجوينداناو، 960 كلم جنوب مانيلا، مساء أمس السبت.

وأوضح المتحدث كابتن أرفين إنسيناس أن القوات كانت في دورية أمنية عندما واجتها مجموعة مسلحة من 50 عنصراً من "مقاتلي حرية بانغسامورو الإسلامية".

وقال إن "المجموعة كانت تخطط لمهاجمة مفرزة عسكرية".

يشار إلى أن "مقاتلي حرية بانجسامورو الإسلامية" فصيل منشق عن "جبهة تحرير مورو الإسلامية"، وهي جماعة انفصالية متمردة أكبر، وقعت اتفاق سلام مع الحكومة في 2014، وكانت تتهم في الماضي بتفجيرات وخطف، في الجزء المركزي من منطقة مينداناو الجنوبية.

Philippine news

المثير للدهشة في الخبر هو ان المتحدث بأسم الجيش بيقول مقتل 9 أشخاص يشتبه في انهم من الانفصالين !! كلام لا يصدر عن متحدث رسمي للجيش نهائي !! يعني هل ممكن يطلعوا ابرياء في النهاية زي اللي اطلق عليهم الرصاص بالخطأ من يومين ؟!! ياريت يفوقوا شوية في كلامهم بقى يعني الوضع في الجنوب عايز جدية وناس بتعرف تخاطب الاعلام ...صح الكلام ؟!

هو بس كلامهم كتير في الموضوع ده ومفيش حل جذري في مماطلة .وبعدين الخبر بيقول هاجمتنا مجموعة مسلحة من 50 شخص يعني كان عدد مش قليل فين حذر الحكومة وتأمين الاماكن الهامة من هذه العصابات الطليقة.

شكرا اخي الكريم علي الموضوع .

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Gadaa essam مشاهدة المشاركة
    هو بس كلامهم كتير في الموضوع ده ومفيش حل جذري في مماطلة .وبعدين الخبر بيقول هاجمتنا مجموعة مسلحة من 50 شخص يعني كان عدد مش قليل فين حذر الحكومة وتأمين الاماكن الهامة من هذه العصابات الطليقة.

شكرا اخي الكريم علي الموضوع .
    بصي ان يتم الهجوم على دورية ماشي وربنا ينصر الشرطة أو الجيش بس الفكرة ان بيان المسئولين بيقول انه بيشتبه في من تم القضاء عليهم في كونهم من المتمردين الشيوعيون هم أيا ما كانوا طالما ارتضوا حمل السلاح في مواجهة الدولة واحداث البلبلة والارهاب فهم ارهابيون ويستحقون الشنق.

الشكر موصول لكي يا فندم

فعلا عندك حق اي مواطن يحمل سلاح في غير حمايته الشخصية اللي هو لازم يكون مرخص ،اكيد مجرم ويعامل معاملة المجرمين وبعدين ده مش من شخص واحد ديه مجموعة يعني تخطيط واتفاق وميعاد هجوم وتنفيذ للخطة ،بس انا اللي مستغرباه لا رئيس ولا مسئولين بيعرفوا يتكلموا كلام منطقي ولا ليه علاقة بالسياسة الطبيعية هما الناس ديه منين ، سبحان الله مع ان دماغهم حلوة في الشغل .

شكرا اخي الكريم علي رأيك .
    دمت علي خير بأذن الله .

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع